top of page

מחנכים ותלמידים כפעילים חברתיים - פרויקטים חברתיים יוצרי למידה

ללמוד מתוך החיים האמתיים

שלושה ימים לאחר שהסתיימה מלחמת לבנון השנייה, עליתי לקריית-שמונה עם קבוצה של 50 מתנדבים מתנועת דרור ישראל. באנו לתמוך בתושבים ולעזור בשיקום פיזי של בתים ומוסדות החינוך בעיר שספגה במשך חודש למעלה מ-1,000 קטיושות.

במשך חודש שלם סייענו בשיפוץ מבנים ומוסדות חינוך שנפגע על-ידי רקטות, הפעלנו אלפי ילדים ומבוגרים בפעילויות חברתיות בגנים ציבוריים בעיר, ערכנו סקר מקיף של מצב המקלטים בעיר, מתוכו הפקנו דו"ח שהוגש לעירייה ולפיקוד העורף הכולל המלצות מעשיות לתיקון ליקויים במקלטים ולשיפור תנאי השהות בהם.

לא אעסוק כאן בתרומה העצומה של פרויקט חברתי כזה. אני רוצה להתייחס דווקא למה שעבר עלי ועל השותפים שלי תוך כדי העבודה שלנו בקריית שמונה. במהלך החודש בו פעלנו בעיר למדתי המון דברים חדשים, עמוקים ומשמעותיים. למדתי על ההיסטוריה החברתית, הכלכלית והביטחונית של קרית שמונה. למדתי את שמות כל הרחובות בעיר. הכרתי הרבה אנשים חדשים. למדתי לבנות ולשפץ מבנים. למדתי לארגן ולהפעיל בתקציב מזערי פעילויות קהילתיות לעשרות ומאות אנשים. למדתי להכיר את השותפים שלי. למדתי איך לארגן 3 ארוחות ביום ותנאי מגורים ל-50 איש במשך חודש. למדתי איפה לקנות מה. למדתי את ההנחיות של פיקוד העורף לציוד מקלטים. למדתי לעבוד עם פיקוד העורף ועם מחלקות העירייה. למדתי לדבר שיחות נפש עם אנשים שאני לא מכיר, בני 5 ובני 75. למדתי לחשב, לתכנן, לעבוד על Excel. למדתי לחלום ולעשות חברה טובה יותר. על רוח האדם למדתי שלפעמים חיוך, התייחסות או משחק יכולים לשנות ולהפיג פחד שנצבר בחודש של שהות במקלט.

את כל הדברים האלו ועוד רבים נוספים, למדתי תוך כדי פעולה. פשוט מפני שהייתי צריך ללמוד אותם בשביל לעמוד במשימות המורכבות שלקחנו על עצמנו. לא באנו לשם בשביל ללמוד, אלא בשביל לעשות מעשה חברתי. אבל בתוך העשייה החברתית למדנו המון דברים חדשים, משמעותיים ועמוקים. צורת הלמידה הזאת, מתוך התנסות ממשית בעולם האמיתי, נחרטה בי באופן עמוק.


מה זה בעצם פרויקט חברתי יוצר למידה?

בשיח המתחולל בעולם החינוך בשנים האחרונות, אנו פוגשים יותר ויותר את המושג "למידה מבוססת פרויקטים" (PBL - Project Based Learning). דרך חינוכית זו קוראת תיגר על אופן הלמידה הרווח בעולם בית-הספר - שינון ידע בדרך של הוראה פרונטאלית. בשיטת הלמידה מבוססת הפרויקטים מאורגן תהליך למידה והחקר סביב פרויקט – תוצר המניע את פעילויות התלמידים.

לשנות את העולם. ביחד

אך אנו, מחנכות ומחנכים בדרור בתי חינוך, לא מסתפקים רק בשינוי אופן הלמידה. אנו מאמינים כי חינוך ראוי צריך להתחיל בשינוי מטרת הלמידה. לתפיסתנו למידה משמעותית מתרחשת מתוך חיבור ​של תהליך הלמידה לחיים הממשיים, תוך מטרה להשפיע על המציאות וליצור חברה טובה. אנו רואים חשיבות גדולה בהדגשת המימד החברתי של הפרויקט. מתוך תפיסה זו גיבשנו בשנים האחרונות דרך חינוכית ייחודית – פרויקטים חברתיים יוצרי למידה (SPBL - Social Project Based Learning). דרך חינוכית זו מעמידה בבסיסה את שינוי החברה דרך עבודה על פרויקטים חברתיים. במסגרת העבודה על הפרויקט החברתי, מתרחשת למידה מעמיקה ורלוונטית של תחומי דעת מגוונים הנוגעים להתמודדויות שמזמן הפרויקט.

צורת למידה זו מערבת מקורות ידע מגוונים ומשלבת גורמים שונים בחברה, תוך שהיא מכוונת לנקיטת עמדה כלפי המציאות ולמעורבות הלומדים בחיי החברה. הלומדים יוצרים מציאות חדשה וידע חדש שהוא פרי הפעולה של כל השותפים ללמידה. זהו תהליך הקורא תיגר על ההגדרות המסורתיות של מיהו הלומד ומיהו המלמד. דרך חינוכית זו משלבת העמקה בעולמות ידע מגוונים, גיבוש ערכים המאפשרים נקיטת עמדה ביחס למציאות והתנסות מעשית המפתחת מיומנויות אישיות וחברתיות מגוונות.

למידה דרך פרויקטים חברתיים משנה ומרחיבה את מקומם של המחנכים והתלמידים בתוך החברה והם הופכים להיות פעילים חברתיים השותפים ליצירתה של חברה טובה.

 

בתמונות: תלמידי כיתות ט' ו-י' בביה"ס דרור רמלה שותלים גינה במרכז הקהילתי לקשיש בעיר במסגרת הפרויקט "זרעים של שינוי". "המטרה של הפרויקט הייתה - "יצירה של תהליך חברתי ופיסי המשנה ומשפר את מראה הסביבה העירונית, בדגש על גני ילדים ומוסדות המכוסים באפור-בטון". במסגרת הפרויקט בנו התלמידים חממה לגידול צמחים, התקינו מערכות השקיה, וארגנו פינות הזרעה, צימוח ייחורים ושתילה. כל השבוע התלמידים הגיעו בקבוצות קטנות וביחידים לטפל בחממה ובצמחים. הפרויקט נמשך שנה שלמה ובסופו מכרו התלמידים את השתילים שנשארו לעיריית רמלה כדי להמשיך ולטפח את העיר. בכסף שהרוויחו קנו התלמידים זרעים וציוד כדי להמשיך לפרויקט הבא שלהם - הקמת יער מאכל מסביב לבית הספר. יער כזה עתיד תוך מספר שנים ליצור סביבה ירוקה המקיימת את עצמה ומדגימה תהליך מרתק של חידוש הקשר בין האדם לטבע בסביבה עירונית

לשנות את העולם. ביחד

 

בסרטון: שכבה י"א בביה"ס אדם חברה וטבע בכרמיאל בנו תערוכה על השואה סביב השאלה - מה אפשר ליהודים בשואה, במציאות של חורבן והרס, לבחור במעשים של התנגדות ומרד?". התמידים הדריכו בתערוכה את תלמידי בתי הספר היסודיים בעיר. מדבריו של אחד התלמידים שמספר על חווית ההדרכה שלו: "יש כאלה שאפילו לא ידעו מה קרה בשואה והתחילו להבין ככה (בתערוכה). הם רק ידעו שהרגו יהודים. 6 מיליון. באמת, הם לא ידעו כלום בהתחלה ובסוף הם שאלו שאלות ממש לעניין. קבוצה אחת הדרכתי מההתחלה ועד הסוף, אז הכנסתי את מה שחשבתי שנכון להגיד להם ובסוף הם מאוד התעניינו בזה".

כתבות נבחרות
פורסמו לאחרונה
עקוב אחרינו ב-
  • Facebook Classic
bottom of page